Szelén, az egészség őre

Magyarországon, ahogy Európa többi államában is a termőföldek viszonylag kevés szelént tartalmaznak. Azért fontos erről beszélnünk, mert a földben megtermett zöldségek, növények, gyümölcsök szeléntartalma emiatt jelentősen csökkent az elmúlt időszakban. A szelén  egyéb „elérhetőségei" számunkra a húsok, a belsőségek. Természetesen mivel az állatok is „szelénhiányban" szenvednek, ezért ezek a „szelénforrások" is szegényessé váltak a számunkra. Természetes úton, normál, vegyes táplálkozással a szelénbevitelünk az utóbbi években megnyugtatóan nem fedezhető. Mindenképpen külső bevitelre szorulunk.

 

De mi is a szelén?

A szelén egy olyan anyag, amely a szervezetünkben mikrogrammnyi mennyiségben található meg. Nélküle szervezetünk immunrendszere, méregtelenítő rendszere, ízületeink, pajzsmirigyünk, keringésünk nem működik kielégítően.

De mi mindet is TUD a szelén?

 

Fontos antioxidáns

A környezetszennyezés megnövekedése, a megnövekedett UV sugárzás, a fokozott stressz, a növény-védőszerek halmozott előfordulása, egyes gyógyszerek (altatók, citosztatikumok), mind-mind fokozott szabadgyök képzést indítanak el az élő szervezetekben. Ha sokszor visszatérő fertőzései vannak, vagy ha elhúzódó betegségei, akkor az is lehet, hogy fokozott szabadgyök „miliőben" él.

Az élő szervezetek természetesen kialakították a saját védekező rendszerüket ezek ellen a káros ágensek ellen. Ezen mechanizmusok segítségével lassítják a sejtöregedésüket, küszöbölik ki a külső és a belső környezet negatív hatásait.

Ennek a védelmi rendszernek fontos képviselői az antioxidánsok. Ezek egyik reprezentánsa a szelén.

 

Immunrendszer támogatója, sejtöregedés lassítója

A szelén megfelelő mennyiségű megléte a szervezetben elengedhetetlen a normál immunvédekezéshez. Nem csak a fehérvérsejteknek van szükségük szelénre, hanem a májunknak is, hogy el tudja látni a méregtelenítő feladatát. A szelén az egyik fontos méregtelenítő májenzim alapköve. Mint már említettem, szabadgyökök „bombázásában" élünk. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az élő organizmusok légzése közben, anyagcseréje közben is keletkeznek normálisan is szabadgyökök. Ha a szabadgyök-terhelés megnő, vagy ha az antioxidáns rendszer „tápanyag-ellátottsága" nem kielégítő, akkor korai sejtöregedéssel találkozunk. Hogy ez ne következzen be nagyon fontos az antioxidánsok pótlása. Az antioxidánsokról még annyit meg kell itt is említenünk, hogy e vegyületek egymás hatását potencirozzák. Mit is jelent ez? Egy egyszerű példán keresztül elmagyarázom: Ha a szelént és a C-vitamint együtt szedjük, akkor a biológiai hasznosulásuk sokkal kedvezőbb. Kevesebb mennyiséget kell szedni belőlük, hogy ugyanazt a hatást elérjük, mint külön szedve. A szelén és a C-vitamin - mindkettő antioxidáns - együtt, „szimbiózisban", sokkal jobban gátolja a sejtöregedést, serkenti az immunrendszert.

 

A pajzsmirigy segítője

A pajzsmirigy egészséges működésének a megtartásához is fontos a szelén. E szervünk munkájának a hatása sokoldalú: Egyrészt szerepe van az anyagcsere szabályozásában, másrészt olyan hormonokat termel, melyek az egész szervezet működéséhez szükségesek.

Pajzsmirigyünk alulműködése esetén az anyagcserénk lelassul, könnyebben „felszedünk" pár kilót, hajhullás jelentkezhet, egyes szívizomelváltozások  keletkezhetnek, elveszíthetjük az életkedvünket, érdektelenné válhatunk a környezetünkkel szemben, vizenyősek lehetnek a végtagjaink, aluszékonyak lehetünk. Nagyon sokszor, ilyen panaszok esetén, mi orvosok, jódot kezdünk el adni a betegeknek. Néha, ez sem a szubjektív panaszokban, sem a laborértékekben nem hozza meg a várt eredményt. Ilyenkor nem a jódhiány, hanem a szelénhiány a pajzsmirigy alulműködésének az oka.

Nagyon sokszor a pajzsmirigy alulműködése latensen zajlik, jelentős elváltozást nem okozva a pajzsmirigyhormonokban.

 

Bevitele

Az ajánlott napi szelénbevitel egészséges felnőttek esetén 80 µg körül van; várandósság, stressz, nehéz fizikai munka vagy káros szenvedélyek esetén ez azonban magasabb is lehet.

A túladagolása nagyon ritka. Ennek tünetei lehetnek: hányinger, hányás, hajhullás, töredezett körmök, bőrkiütések. Ezt hónapokig tartó, extrém magas napi 4-500 µg szelénbevittel okozhatja.

Nagyon fontos, hogy betartsa a használati utasítást, és akkor biztonsággal adagolható!

 

copyright © 2009 | Pharmax Kft. - Minden jog fenntartva | Oldaltérkép